Ja fa uns mesos que hi ha aquesta presentació a la xarxa. Pot ajudar a aquells que estan donant les primeres passes i encara es fan preguntes fonamentals. Adjuntem en format presentació la síntesi i també el text un xic més desenvolupat.
10 preguntas TIC
divendres, 30 de juliol del 2010
dijous, 29 de juliol del 2010
Web d'activitats educatives per a primària
A través d'Educación tecnológica tenim notícia d'E-learning for kids una web d'activitats educatives per a primària i per a les diferent àrees (lectura, matemàtiques, anglès...). Està disponible en els següents idiomes: English, Nederlands, Español, Français i Português.
dimecres, 28 de juliol del 2010
La web 2.0 a l'escola 2.0
Aquest quadre és la pàgina d'inici d'una interessant wiki que relaciona web 2.0 amb escola 2.0. Del tot recomenable el quadre, com a sintensi d'aquesta relació i de les anàlogies entre la xarxa i l'escola, i tota la Wiki com a recull amb interessants aportacions.
Alerta amb els powerpoints
Ara que les aules es veuen colonitzades per ordinadors i projectors alerta amb l'abús dels powerpoints. Val la pena pensar una mica sobre el seu ús. Trobareu alguns suggeriments a Vent de cara.
dimarts, 27 de juliol del 2010
L’ús de la pissarra digital: models didàctics i avantatges
Pere Marquès, en el seu blog, aporta unes primeres dades de la recerca feta sobre l’ús de la PDI en 22 centres de l’estat espanyol de diferents nivells educatius. Heus aquí algunes de les dades aportades per Marquès:
MODELOS DIDÁCTICOS
Las actividades realizadas en las clases siguen mayoritariamente modelos centrados en la actividad y control del profesor: exposiciones magistrales, búsqueda de información, corrección pública de trabajos, realización de ejercicios entre todos…
Se aprecia un fuerte incremento de otros modelos con mayor actividad y autonomía por parte de los estudiantes (más en consonancia con el “aprender haciendo” y los paradigmas pedagógicos centrados en competencias): presentación de recursos y trabajos con la PDI, elaboración de síntesis en clase en la PDI, comentarios sobre la prensa digital, los alumnos hacen de profesor y explican temas a sus compañeros con la PDI…
VENTAJAS
Con el uso de la PDI aumenta la atención y motivación del alumnado, se dispone de muchos más recursos multimedia que favorecen la comprensión de los contenidos por parte de los estudiantes, que participan y se implican más en las clases. Igualmente manifiestan que así se facilita: la contextualización de las actividades, la realización de actividades colaborativas y la corrección colectiva de los trabajos (algunos profesores disienten), la renovación metodológica de las actividades de enseñanza y aprendizaje, y el logro de los objetivos educativos.
Los alumnos potencian su creatividad e imaginación, la soltura al hacer exposiciones y argumentar y también su memoria (aunque sobre este punto también hay bastantes profesores que opinan lo contrario). Desde un punto de vista instrumental, se valora la comodidad al interactuar directamente sobre la pizarra PDI y la posibilidad de almacenar y recuperar luego las pantallas que se han visualizado y las anotaciones que se han realizado
APRENDIZAJES
El 93% de los profesores considera que los alumnos mejoran sus aprendizajes al realizar actividades con la PDI, aunque solamente un 49% cree que incide en una mejora de las calificaciones académicas. Y un 25% opina abiertamente que no hay mejora. Esta contradicción aparente puede explicarse por el hecho de que los exámenes con gran incidencia en las calificaciones de los estudiantes suelen ser generalmente memorísticos, en tanto que las actividades que se realizan ante la pizarra interactiva suelen ser más aplicativas. De manera que las competencias desarrolladas trabajando con la PDI luego no se valoran en los exámenes.
Es pot accedir a tota la recerca a través de http://www.peremarques.net/smart/ i la memòria final a http://www.peremarques.net/smart/smartinformejulio2010.doc.
MODELOS DIDÁCTICOS
Las actividades realizadas en las clases siguen mayoritariamente modelos centrados en la actividad y control del profesor: exposiciones magistrales, búsqueda de información, corrección pública de trabajos, realización de ejercicios entre todos…
Se aprecia un fuerte incremento de otros modelos con mayor actividad y autonomía por parte de los estudiantes (más en consonancia con el “aprender haciendo” y los paradigmas pedagógicos centrados en competencias): presentación de recursos y trabajos con la PDI, elaboración de síntesis en clase en la PDI, comentarios sobre la prensa digital, los alumnos hacen de profesor y explican temas a sus compañeros con la PDI…
VENTAJAS
Con el uso de la PDI aumenta la atención y motivación del alumnado, se dispone de muchos más recursos multimedia que favorecen la comprensión de los contenidos por parte de los estudiantes, que participan y se implican más en las clases. Igualmente manifiestan que así se facilita: la contextualización de las actividades, la realización de actividades colaborativas y la corrección colectiva de los trabajos (algunos profesores disienten), la renovación metodológica de las actividades de enseñanza y aprendizaje, y el logro de los objetivos educativos.
Los alumnos potencian su creatividad e imaginación, la soltura al hacer exposiciones y argumentar y también su memoria (aunque sobre este punto también hay bastantes profesores que opinan lo contrario). Desde un punto de vista instrumental, se valora la comodidad al interactuar directamente sobre la pizarra PDI y la posibilidad de almacenar y recuperar luego las pantallas que se han visualizado y las anotaciones que se han realizado
APRENDIZAJES
El 93% de los profesores considera que los alumnos mejoran sus aprendizajes al realizar actividades con la PDI, aunque solamente un 49% cree que incide en una mejora de las calificaciones académicas. Y un 25% opina abiertamente que no hay mejora. Esta contradicción aparente puede explicarse por el hecho de que los exámenes con gran incidencia en las calificaciones de los estudiantes suelen ser generalmente memorísticos, en tanto que las actividades que se realizan ante la pizarra interactiva suelen ser más aplicativas. De manera que las competencias desarrolladas trabajando con la PDI luego no se valoran en los exámenes.
Es pot accedir a tota la recerca a través de http://www.peremarques.net/smart/ i la memòria final a http://www.peremarques.net/smart/smartinformejulio2010.doc.
dimecres, 21 de juliol del 2010
94 Aplicacions Educatives 2.0
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Enriquint el banc d'enllaços
Una de les utilitats d'aquest blog és el conjunt d'enllaços que anem endreçant a la columna dreta. Periòdicament es van incrementant les referències.
Avui hem creat una nova categoria Grups i comunitats on, de moment, trobareu l'enllaç amb aquests grups o entitats:
- Comunitat Catalana de Webquest
- DIM-UAB - Didáctica y multimedia
- Equip LaceNet (Professionals de l'ensenyament del Bages)
- Espiral - Educació i Tecnologia
- IEARN-Pangea (Xarxa Internacional d'Educació i Recursos)
- Novadors - Noves tecnologies i educació.
Aprofitem per recomanar especialment la secció d'enllaços d'IEARN - Pangea que us donarà accés a una multiplicitat de recursos.
Avui hem creat una nova categoria Grups i comunitats on, de moment, trobareu l'enllaç amb aquests grups o entitats:
- Comunitat Catalana de Webquest
- DIM-UAB - Didáctica y multimedia
- Equip LaceNet (Professionals de l'ensenyament del Bages)
- Espiral - Educació i Tecnologia
- IEARN-Pangea (Xarxa Internacional d'Educació i Recursos)
- Novadors - Noves tecnologies i educació.
Aprofitem per recomanar especialment la secció d'enllaços d'IEARN - Pangea que us donarà accés a una multiplicitat de recursos.
dijous, 15 de juliol del 2010
Material formatius del programa EduCAT 1x1
Alguns dels materials que utilitzats en la formació que el departament d’Educació ha organitzat en relació al programa EduCAT 1x1 es poden trobar a la xarxa.
Concretament en aquestes dues adreces podeu trobar documentació d’interès:
http://www.xtec.cat/formaciotic/dvdformacio/materials/ts1x1/guia.html
http://phobos.xtec.cat/suport/doku.php?id=matidoc:jt101:inici
Concretament en aquestes dues adreces podeu trobar documentació d’interès:
http://www.xtec.cat/formaciotic/dvdformacio/materials/ts1x1/guia.html
http://phobos.xtec.cat/suport/doku.php?id=matidoc:jt101:inici
dimecres, 14 de juliol del 2010
Projecte COETS a l'ESO en l'àmbit de les Ciències
Els professors de l'ESO Martí Sallès i Manel Ballesteros han endegat una proposta que volen compartir amb tothom: el projecte col·laboratiu de Ciències (Cicle Superior de primària, ESO i Batxillerat). L'experiència de Sallès i Ballesteros en projectes telemàtics està vinculada amb el PATI (Casal del Mestre de Granollers), VallesNet (Granollers), XARSEC i PANGEA.
El projecte es desenvolupa al llarg d'un trimestre i la formació es pot fer al llarg del curs o en format de curset d'escola d'estiu.
Podeu veure un vídeo de l'experiència del curs 2008-2009 al web http://manelballesteros.blogspot.com/2009/06/coets-daigua-2009.html
El projecte es desenvolupa al llarg d'un trimestre i la formació es pot fer al llarg del curs o en format de curset d'escola d'estiu.
Podeu veure un vídeo de l'experiència del curs 2008-2009 al web http://manelballesteros.blogspot.com/2009/06/coets-daigua-2009.html
dimecres, 7 de juliol del 2010
Neix Alexandria, una biblioteca de recursos del departament d'Educació
Alexandria és una biblioteca de recursos desenvolupada pel departament d'Educació que permet pujar alguns tipus de materials educatius digitals, com ara cursos Moodle, per facilitar la seva posterior localització i intercanvi. L'accés als recursos d'aquesta biblioteca és obert i, per tant, qualsevol pot visualitzar-los i descarregar-los. Per valorar els materials o per compartir recursos nous, però, és necessari disposar de nom d'usuari/ària i contrasenya de la XTEC.
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