dimecres, 30 de setembre del 2009

Competències digitals


Parlem de competències digitals. I ho fem a partir d’una proposta de la professora Maria H. Andersen, que exerceix al Muskegon Community College de Michigan (EEUU), dintre del que ella denomina L’ensenyament i l’aprenentatge en l’Era digital basada en l’experiència que ha acumulat en el procés d’incorporació de les tecnologies a l’aula. Segons aquesta autora els estudiants de 18 anys, abans d’anar a la universitat, haurien d’haver après les següents habilitats i competències:

dimecres, 23 de setembre del 2009

"AULAS TIC: un alumno, un ordenador" (una síntesi de P. Marquès)

En Pere Marquès ha elaborat un guió síntesi del tema de les aules TIC molt vinculat al projecte d'odinadors a les aules. És prou interessant i complert com a elenc d'aspectes que cal treballar en aquest projecte. Aquí teniu la presentació:

Mediateca EDEBÉ per a religió a secundària

L'Editorial EDEBE ens oferix una àmplia mediateca denominada MAR (Materials per a l'Àrea de Religió). Si cliqueu els elements de la llista que ens proporciona la web, podreu trobar una gran varietat d'activitats preparades per a realitzar directament a l'aula. És un material molt recomanable, malauradament no l'hem trobat en català.

dimarts, 22 de setembre del 2009

El V Congrés d’EducaRed: beques de participació gratuïta


El Congrés internacional d'EDUCARED sempre és una important cita sobre tecnologia i innovació a l'educació.
La Va. edició d'aquest congrés serà els días 26, 27 i 28 de novembre de 2009 a Madrid. El temà d'aquest congrés és: Innovar en la Escuela. Modelos, experiencias y protagonistas de la integración de las TIC.

Com a entitats membres del consell executiu d’Educared, FECC, APSEC, APECC i CCAPAC disposem de beques de participació gratuïta en el congrés. Podeu reservar-les enviant un correu, indicant l'entitat a le que pertanyeu a amanye@escolacristiana.org. Aprofiteu aquesta oportunitat!

dilluns, 21 de setembre del 2009

UrbanLabs 2009: acció ciutadana i tecnologia

Citilab-Cornellà acull, del 22 al 24 d'octubre, una nova edició de les jornades UrbanLabs que pretenen ser un punt de trobada per presentar, compartir i crear projectes d'acció ciutadana, innovació, comunicació i aprenentatge, que destaquin per tenir un component social i tecnològic.

Finalistes dels Premis Blocs Catalunya

Ja es coneix la llista dels finalistes triats pels internautes d'aquests premis organitzats per stic.cat. Més de 600 blocs es van presentar. Ara el jurat haurà de triar els millors de cada categoria. L'acte de lliurament de premis tindrà lloc el 2 d'octubre, a Vic. S'han organitzat diverses activitats, des de les 16 hores, com una trobada d'esferes de blocaires o diverses ponències, fins les 20:00, hora en què començarà el lliurament dels Premis. Si hi voleu assistir, podeu sol·licitar una acreditació.
En la categoria d'Educació els blogs finalistes són:
» CREANT UN BLOC
» EL BAGUL DE LES LLETRES
» Bloc de Blocs
» Fem Música!
» CEIP LA MERCÈ
» El kid científic
» Ceip Joan Papasseit de Santa Coloma
» Educació Emocional, una filosofia de vida
» Matemàtiques, la meva passió
» Experiments

dissabte, 19 de setembre del 2009

El programa Escola 2.0 és equitatiu per a la concertada?


L’acord del Consell de Ministres de 31 de julio de 2009, pel que es formalitzen els criteris per a l’aplicació del Programa Escuela 2.0, fixa entre els objectius del pla, aquest dos:
  1. Transformación en aulas digitales de todas las aulas de los cursos 5º y 6º de Educación Primaria y 1.º y 2.º de Educación Secundaria Obligatoria de los centros públicos, de acuerdo con las especificaciones mínimas que se determinen.
  2. Dotación de ordenadores para el uso personal de todos los alumnos de los cursos citados, matriculados en centros sostenidos con fondos públicos, en proporción 1:1, de acuerdo con las especificaciones mínimas que se determinen.
Ambdós objectius es refereixen als mateixos centres? No! Pots lleguir aquí un comentari.

divendres, 18 de setembre del 2009

Global Talent, un nou diari digital de ciència, economia i societatde

Llegim  a Wilaweb que neix Global Talent, un nou diari digital de ciència, economia i societat, promogut per la Fundació Catalana de la Recerca i la Innovació (FCRI). L'objectiu de Global Talent és de disseminar i divulgar la ciència més actual. L'incorporem als enllaços d'aquest blog, en la secció d'eines.

Elaborar Plans TAC (Tecnologies per a l'Aprenentatge i el Coneixement) d'escola

El Departament d'Educació ha publicat a la web xtec unes Orientacions per a l'elaboració d'un Pla TAC. Tal com indica la pròpia presentació, la pretensió del document no és altra que la de servir d'ajut a la reflexió i a la planificació del desenvolupament d'un Pla TAC (Tecnologies per a l'Aprenentatge i el Coneixement) en un centre educatiu a partir de les orientacions bàsiques que ens ofereixen experiències reeixides, tant del nostre país com de fora.

El contingut del document és:
1. Importancia del pla TAC de centre

2. El pla TAC, un instrument per a la governança de les tecnologies al centre docent
3. Elements per a la reflexió
3.1. El paper de les tecnologies a l'escola
3.2. Factors que mediatitzen l'ús de la tecnologia en un centre educatiu
3.3. Quins continguts digitals tenim a l'abast
3.4. La plataforma de centre: un element clau per a la implantació de les TAC
3.5. Quins recursos tecnològics per a quins usos
4. Fases del pla TAC
5. Estructura del pla TAC
5.1. Exemples de plans TAC de centre
6. Eina per a l'autodiagnosi

dijous, 17 de setembre del 2009

Què en sabem dels ordinadors a les aules?

Diem les coses pel seu nom: desori i desinformació. Així es troben les escoles davant l’allau d’informacions diverses que han aparegut al llarg de les darreres setmanes d’ençà que algú va pontificar que tots els alumnes de 5è de Primària de l’Estat tindrien els ordinadors de manera gratuïta per a aquest curs. Benvinguda sia la notícia, i tant! Malgrat tot, des d’aquell moment no han estat poques les consultes i els dubtes que s’han plantejat als responsables de les escoles sobre el tema.

Es demana el què, el com i el quan (el per què és igual) dels ordinadors com si l’escola fos la font de tota llum. L’escola és, també en aquest cas, una víctima més de la improvisació, l’oportunisme i la poca transparència de les actuacions de l’Administració educativa. La d’aquí i la d’allà.

Què hem de saber dels “ordinadors a les escoles”?


En primer lloc a Catalunya se superposen les iniciatives de l’Estat i les del Generalitat, que son prou diferents, amb la qual cosa la confusió pot augmentar. Vegem-les totes dues.
  • Pla Zapatero (ordinadors per a l’alumnat de 5è de primària):

Tot i que ja s’havia anunciat en el més d’abril, va ser durant el Debat sobre l’estat de la Nació (tot just maig del 2009!), que el president del Govern espanyol, José Luís Rodríguez Zapatero, va anunciar la posada en funcionament del Programa Escuela 2.0, que va dir, “faria que les aules disposessin de pissarres digitals, connexió sense fils a Internet i que cada alumnes de primària disposés d’un ordinador personal portàtil”.

Segons aquest programa, en un termini de quatre anys es vol dotar de les eines i de la formació al professorat per impulsar l’utilització de les noves tecnologies com a via per assolir una escola de qualitat. El desenvolupament del programa Escola 2.0 es realitzarà a través de convenis entre les CCAA i el Ministeri d’Educació.

No sembla haver-se avançat en res més que això. Ni el què, ni el quan ni el com. Però el que és més greu, no s’hi ha previst ni continguts digitals, ni una metodologia per a treballar els continguts digitals, i tot i que sí que diu que s’assegurarà la formació, no es desenvolupa més l’enunciat. Entretant, si els ordinadors arriben (?), potser algú haurà d’explicar als professors què hauran de fer a l’aula amb 25 ordinadors en mans dels seus alumnes.

Tot plegat ha de suposar una transferència de diners al Govern de la Generalitat que portarà a dotar de les infrastructures esmentades a les escoles públiques i d’ordinadors portàtils als alumnes de primària (5è), que també arribaran als alumnes del mateix curs de les escoles privades concertades.
Ara bé, el govern català ha decidit no aportar fons propis a aquesta iniciativa amb la qual cosa aquests ordinadors, quan arribin, ho faran en règim de cofinançament: el 50% del cost (150 €) l’haurà d’aportar la família.

El curs ha començat i els ordinadors no hi són. En aquest moment ja es parla que els ordinadors per als alumnes de 5è de primària no arribaran fins a la primavera!

  • La iniciativa catalana: Projecte 1x1 a Secundària
El Projecte 1x1 - Desplegament exploratori dels llibres de text en format digital i el model 1:1 per a centres de secundària, és una iniciativa innovadora i agosarada els objectius bàsics de la qual són:
  • Convertir l’ordinador en l’eina personal de treball dels alumnes
  • Proporcionar la gratuïtat del llibre de text a Catalunya basada en la utilització del format digital i el model 1:1 (1 alumne - 1 ordinador)
  • Subministrar la base per a l’educació dels alumnes en la “vida en un món connectat
  • Situar Catalunya en el grup de països capdavanters en l’ús de les TIC a l’educació
Va adreçada als centres de secundària públics i privats concertats. Per enguany, que es considera curs pilot està previst dues modalitats d’implantació (Modalitat Llibre digital i model 1:1 des del primer any –substitució total del llibre en paper-, i Modalitat Coexistència Llibre Digital - Llibre en paper) que s’expliquen pel grau d’intensitat en el qual l’escola vol fer la implantació del Projecte.

Tota la informació d’aquest Projecte, la possibilitat de participació, els requisits, els formularis d’inscripció, el finançament, el calendari no s’ha donat a conèixer, com podia esperar-se d’una Administració que vetlla pel tracte igual a tots els administrats, a través d’una convocatòria publicada en el DOGC, sinó que, sorprenentment, cal buscar-la en un document publicat a Internet, concretament en una wiki gestionada per l’IMAE (Programa d’Innovació en Metodologies d’Aprenentatge i Ensenyament) de la Fundació Catalana per a la Recerca i la Innovació (FCRI).


En aquest cas, el Departament s’ha compromès amb l’escola privada concertada a subvencionar el paquet de llibres digitals per a cada alumne l’escola del qual s’hagi integrat en el Projecte (amb una dotació de 30 € per alumne), i a subvencionar, també amb el 50% del cost, un ordinador personal –seleccionat per l’Administració i comprat pels mitjans que la pròpia administració fixa- per a cada un d’aquests alumnes. Les famílies podran optar per un ordinador diferent al proposat però aleshores es perdrà el cofinançament de l’Administració.

De moment, per al curs 2009-2010, els beneficiaris del Projecte 1x1 seran només els alumnes de secundària que les escoles adherides hagin integrat en aquest programa. Les escoles seleccionades en aquest curs pilot han estat dues-centes, de les quals quaranta són escoles privades concertades i 20 d’aquestes són escoles cristianes. Qualsevol escola que vulgui sumar-se a la iniciativa haurà d’esperar alguna notícia del Departament (?).

Està clar però que aquesta iniciativa del Departament té una càrrega de profunditat que va més enllà del senzill fet de posar un aparell informàtic en mans dels nostres alumnes. És una iniciativa que comença en aquest curs escolar però que ben segur no tindrà marxa enrere. És possible que el camí faci marrada, que no tothom hi vagi alhora, però és clar que la pedra ja està posada i que darrera d’aquesta en vindran més. I cal començar a entomar-les per a no prendre-hi mal. Endavant doncs, aprofitem-ho.

diumenge, 13 de setembre del 2009

Començar bé: activitats per als primers dies de classe


Dos professors de la ciutat d’Andujar, dels col·legis Virgen de la cabeza i La Salle respectivament, mantenen un interessant blog anomenat Departamento de Orientación. S’hi pot trobar gran quantitat de recursos d'Orientació, Tutories, Audició i Llenguatge, Necessitats Educatives Especials, Materials de Suport i Complementaris.
Acaben de publicar una entrada sobre activitats per als primers dies de classe amb una bona col·lecció d'idees per treballar a l'aula d'Educació Infantil i Primària, perquè la tornada al ‘cole’ sigui divertida per al professorat i sobretot per als alumnes. El recull es evidentment en castellà, donada la procedència dels autors, però les propostes són prou interessants.

dijous, 10 de setembre del 2009

Les I Jornades Periodisme Digital a l'Escola es faran el 16 i 17 d'octubre

L'impacte i, sobretot, la presència del periodisme digital en l'àmbit de l'escola serà l'objecte de les Jornades Periodisme Digital a l'Escola que es faran els dies 16-17 d'octubre. La inscripció s'ha obert avui mateix. Entre els ponents i participants que hi prendran part hi haurà Miquel Calçada, Salvador Cardús, Saül Gordillo, Pitu Martínez, Vicent Partal, Vicent Sanchis i Imma Tubella.
Organitzades per Escoles en Xarxa (un projecte d'Òmnium i VilaWeb), el Departament d'Educació de la Generalitat de Catalunya i la Universitat Autònoma de Barcelona, constaran de tallers pràctics sobre escriptura de blocs, publicacions, emissions de ràdio i televisió a la carta, i també de debats i conferències.
La primera jornada es farà a l'IES Menéndez Pelayo de Barcelona i, la segona, a la Facultat de Ciències de la Comunicació de la Universitat Autònoma .

Recursos TIC per a treballar la llengua anglesa

En aquest post us presentem una sèrie de recursos TIC per a treballar l’anglès: hi trobarem gramàtica i exercicis, verbs, àudio llibres, vídeos. L’idioma de referència és el castellà.

Theyellowpencil és una pàgina intuïtiva i divertida, dirigida a totes les persones que posseeixin un nivell bàsic i intermedi d'anglès. Hi trobareu exercicis per a aprendre vocabulari, excercicis online de gramàtica, us permetrà d’imprimir els exercicis, estudiar la gramàtica dividida en temps verbals, els pronoms, els determinants, … També podreu obtenir ajuda per a preparar les classes, veure altres webs d'anglès per a professors, conté a més, un fòrum per a professors, una opció per a crear les teus pròpis exercicis impressos... i fins i tot, una sèrie de cançons per a aprendre anglès.

Vídeo Inglés és un nou blog de vídeos realitzat per l'equip de Yellow Pencil amb vídeos educatius en anglès de verbs, vocabulari... Molt útil també per a recordar les paraules, la pronunciació i la grafia.

Verb2verbe és una aplicació molt pràctica per a aprendre els verbs en qualsevol temps verbal. N'hi ha prou amb escriure el verb que desitgem estudiar i apareixerà conjugat en tots els temps.

Audiobooks for free es tracta d'una pàgina en la qual podem trobar centenars d'àudio llibres en anglès per a totes les edats. Té una opció de descàrrega gratuïta i diverses de pagament, en funció de la velocitat de descàrrega que desitgem. Així, a més de llegir en anglès, podem escoltar el que llegim, aprendre a pronunciar i practicar l'idioma d'una forma més entretinguda.

Mimio Quick Learn en castellà. Inici de les sessions el 15 de setembre

Mimio Quick Learn és un programa de formació gratuït, en directe i on-line per a l'aprenentatge de l'ús de les pissarres digital Mimio entre d’altres productes d’aquesta marca. Composat per diverses sessions executades per un professor especialista que mostra amb exemples pràctics l'ús de les eines Mimio, amb instruccions senzilles de seguir i disponible des de qualsevol ordinador amb accés a Internet.
La formació Mimio Quick Learn en espanyol està composada de 7 sessions. La durada de cada sessió varia entre els 30 minuts i una hora com a màxim. El programa per al mes de setembre té previstes cinc sessions:

1- Mimio Configuració i suport: Dimarts 15/9/09 - 10:30h
2- Mimio Studio Bàsic I. Un recorregut per Mimio Studio: Divendres 18/9/09 - 10:30h
3- Mimio Studio Bàsic II. Presentació de lliçons: Dimarts 22/9/09 - 10:30h.
4- Mimio Studio Intermedi I. Afegint continguts: Divendres 25/9/09 - 10:30h.
5- Mimio Studio Intermedi II. Compartint lliçons i galeries: Dimarts 29/9/09 - 10:30h.
Per a assistir a alguna de les sessions programades, pots escriure un correu electrònic a l'adreça training-emea@mimio.com , indicant la sessió (o sessions) en les quals estàs interessat/a i rebràs una invitació amb tota la informació necessària per a participar. Trobareu més informació a la pàgina web de mimio.

dimecres, 9 de setembre del 2009

Internet, la revolució cultural que ha d’entrar a l’escola

Els avenços científics i tecnològics, cada cop més, s’interrelacionen i es succeeixen en un continuum, que converteix en un mer divertimento allò de “l’invent de l’any, de la dècada o del segle”. Però si hi ha un fenomen que mereix la categoria de “revolució cultural” o, dit d’aquella manera que queda tant bé, de canvi de paradigma, és Internet i les possibilitats d’accés cada cop més universals a aquesta xarxa.

Més enllà de l’aparició dels PC o d’altres ginys, és Internet el que ha provocat més canvis ja no ens les maneres de fer, sinó ens les formes de percebre i entendre la realitat. A més, Internet ha penetrat en quasi totes, per no dir totes, les esferes de la vida de les persones. El treball, el lleure, les relacions socials, la vida quotidiana... Des de llegir el diari a compartir una fotografia o enviar una carta, Internet ens possibilita formes noves i amb un gran potencial democratitzador o d’universalització dels recursos. En poc temps, el que entra en un ús actiu de la xarxa, ja troba estranya i llunyana la forma de fer les coses sense Internet.

No advoquem per una escola sotmesa a modes o a l’imperatiu de l’actualitat o de la novetat. L’escola té altres missions. Però un fenomen com el d’Internet no és negligible, per molt que encara no tinguem idees clares respecte a què cal fer i com fer-ho. Tampoc cal abocar-se a solucions que se’ns presentin com a panacees o remeis universals. Cal reflexió i experimentació. Ni els ordinadors per a cada nen de Zapatero, ni els llibres digitals de Maragall resoldran l’ús de les tecnologies de la informació i el coneixement a l’escola, menys encara els “problemes de l’ensenyament”. Però cal restar oberts i actius en aquest àmbit i cal aprofitar cada oportunitat que es presenti. Amb prudència però amb decisió.

El que de cap manera pot fer el professorat ni les direccions dels centres és girar-s’hi d’esquena. Per això, per exemples, des de l'Escola Cristiana hem posat en marxa aquest blog.

dimarts, 8 de setembre del 2009

Projecte 1x1: la proposta digital per a secundària del Departament d'Educació

Una amable lector en ha fet arribar l’enllaç amb l’espai “Wiki” del Projecte 1x1 (Desplegament exploratori dels llibres de text en format digital i el model 1:1) per a centres de secundària que promou el Departament d'Educació de la Generalitat de Catalunya. L'adreça és http://imae.wikispaces.com/.

200 centres, dels quals 20 adherits a l’Escola Cristiana de Catalunya, participaran en aquest projecte aquest curs 2009-10. Serà una experiència important de la que caldrà treure conclusions.

diumenge, 6 de setembre del 2009

Es pot obligar els pares a comprar l’ordinador per anar a escola?

Les propostes i plans de Zapatero són sempre confusos. A més s’ha especialitzat en promeses que acaben pagant els altres: les comunitats autònomes... o els pares!

Sembla que per aquí va el tema dels ordinadors per a tots els nens de 5è de primària. Una nova aixecada de camisa. Aquí ningú regal res i menys i govern central. Ho anomenen pla, però no deixa de ser una ocurrència, ja que planificat no hi ha res.

Pots seguir llegint a Vent de cara.

www.cinescola.info

És un bon recurs per a treballar continguts curriculars a través del cinema. Cada referència cinematogràfica recollida incorpora una fitxa del film i unes activitats per a treballar amb els alumnes amb documentació preparada. De vegades també s'hi inclou un trailer de la pel·lícula en qüestió. Força recomanable.

dissabte, 5 de setembre del 2009

Ampliació del termini de la convocatòria del II Premi ITworldEdu 2009

El Premi ITworldEdu té per objectiu reconèixer l’esforç del personal docent i administratiu dels centres educatius com agents principals de la innovació a través de l’ús de les TIC. Al Premi ITworldEdu 2009 es podrà presentar qualsevol centre educatiu a nivell mundial que tingui com a missió l’educació, formació i ensenyament, des de l’educació infantil fins a la formació d’adults, ja sigui de caràcter públic, privat o concertat.
Per ampliar informació http://www.itworldedu.cat/.

divendres, 4 de setembre del 2009

Fem la nostra selecció

El nombre de recursos a la xarxa que ens poden ajudar a integrar les TIC a la tasca pedagògica de mestres i professors és enorme. És interessant doncs, de tenir feta una selecció de pàgines web que ens poden aportar informació i documentació sobre el tema o que ens donaran la referència d’activitats educatives que ben pautades podrem portar a l’aula. Avui destaquem quatre adreces web que no heu d’excloure en la vostra selecció:


  • Planeta educativo (http://www.aulablog.com/planeta), que ens ofereix un ample panorama de la blogosfera educativa,


  • Educación Tecnológica (http://villaves56.blogspot.com/), un blog en el qual es recullen les eines que proporciona la web 2.0 i que són susceptibles de ser utilitzades a les aules, i també vídeos i notícies sobre educació.


  • EDUCACONTIC (http://www.educacontic.es/), una font de recursos excel·lent per a innovar i canviar les metodologies a l’aula amb les TIC.


  • El Caparazón (http://www.dreig.eu/caparazon), un lloc especialitzat en e-learning, web 2.0, web 3.0, web semàntica, knowledge management, cops, cibercultura, net-art.

dijous, 3 de setembre del 2009

Minitutorials de 40 eines TIC

A la web Formación en Didáctica TIC, a més d'incloure materials formatius catalogats per nivells o per perfils, s'inclou una sèrie de minitutorials d'eines TIC, tots de llicència oberta, que poden ajudar-nos a conèixer aquestes eines perquè puguin ser usades en l'aula.
Aquest minitutoriales estan organitzats en un catàleg per categories i, de forma genèrica, cada tutorial sol seguir la següent estructura:
  • Què és? Una petita introducció a l'eina TIC que anem a conèixer.
  • Com aconseguir-la? Aquí se sol indicar la web de l'eina (si la hi ha), si és possible descarregar-se-la, si és necessari el registre, si cal instal•lar alguna cosa, si hi ha versions per a diferents sistemes operatius...
  • Usant l'eina. Aquest sol ser el bloc més extens del minitutorial, doncs aquí es descriuen les principals funcionalitats de l'eina en qüestió, incidint sempre en les possibilitats educatives de la mateixa.
  • Per a saber més. Es proposen enllaços per a obtenir més informació, conèixer propostes didàctiques realitzades...
Actualment són 40 els minitutorials d’eines TIC disponibles i estan organitzats en 13 categories:
Cada minitutorial es pot visualizar online o descaregar en format zip de dos maneres diferents:
Tutorial sin scorm: per veure'l sense necessitat de connexió.
Tutorial fuente. ofereix l'arxiu original generat amb Adobe Captivate que permet modificacions.

dimecres, 2 de setembre del 2009

Informació sobre els Projectes telemàtics de la FECC

Enguany tornem a posar en marxa diversos Projectes telemàtics. La inscripció es podrà fer a través de la web del departament TIC de la FECC fins al dia 25 de setembre.

 
Aquests projectes són una manera excel·lent d’iniciar-se en un treball cooperatiu i amb l’ús de les TIC. Aquells que desitgin més informació sobre que són els Projectes Telemàtics de la FECC poden assistir a les reunions informatives que tindran lloc a:

  • Barcelona: 8 de setembre, 17,30 h. Lloc: FECC, c/Àngels 18 Aula 3
  • Tarragona: 9 de setembre, 17,30 h. Lloc: Escola Sagrat Cor, c/Santa Joaquima de Vedruna 10

Cal confirmar l'assistència a la reunió a través d'aquest formulari.
No s'han de confondre aquestes reunions informatives amb les reunions d'inici de cada Projecte que es faran al mes d'octubre (veure dates a la Informació general dels projectes), amb aquelles escoles que ja hagin confirmat la seva participació a cada projecte.